ترجمۂ میر درؔد در ’ تذکرۂ شعرائے اردو‘ از خیراتی لعل بے جگرؔ ‘‘

“Poetic Collection of Mῑr Dard in ‘Memorandum of Urdu Poets’ by Khairātī lāl Bē Jigar”

Authors

  • Dr. Zahira Nisar Assistant Professor, Department of Urdu, Encyclopedia of Islam, Allamah Iqbal Campus, Punjab University, Lahore

DOI:

https://doi.org/10.53762/alqamar.05.02.u29

Keywords:

Poetic Collections, Mῑr Dard, Memorandum, Khairātī lāl Bē Jigar”

Abstract

Mir Dard was a famous Sufi poet of Urdu Literature in eighteenth Century Although his poetry stands in a shorter single Urdu Dewan but enough for his reliable repute in Urdu poetic history. His valuable poetry not only Attracts so many historians, authors and a lot of readers but they also quoted it a lot- Thats why khairati Lāl Bē Jigar also amused by his poetry and gave him a special place in his “Memorandum of Urdu Poets”. The importance of this memorandum is that the compiler has represented rare and collective information about Urdu Poets which other history books did not have. Moreover, this poetic collection has rare autobiographical information about rare poets that why is very helpful for researchers. In the case of Mir Dard, he placed about eleven pages for his biography and selected poetry- Major part of this memorandum is still unpublished. This article is an effort to produce, compare and edit rare information about Mir Dard for researchers and scholars.

References

Waheed Akhtar, Khawaja Meer Dard: Tasawuf or Shaeri, (Dehli: Anjman-e-Taraqi-e Urdu (Hind)1971AD), 345

Nisar Aazmi, ed. Intakhab-e-Kalam-e- Meer Dard, (Lakhnow: Uttarpardesh Urdu Academy, 1997AD), 13.

Qadeer Ahmed, Khawaja Meer Dard or un ka Zikr-o-Fikr, (Dehli: Markary Printers, 2004AD), 243-244

Dr Jameel Jalibi, Khawaja Meer Dard, Included in eds. Saqib Siddiqi, Anees Ahamed, Khawaja Meer Dard, (Tehqiqi-o-Tanqeedi Mutalea), (New Dehli: Ghalib Institute, 1993AD), 281-282

Ali Al-Hussain Gardezi, Tazkira-e-Rekhta Goyan, ed. Dr Akbar Haidri Kashmiri (Lakhnow: Uttarpardesh Urdu Academy, after 1980AD), 85

Qudrat-ul- Allah Shouq, Tabaqat-e-Shoara-e-Urdu,ed. Nisar Ahmed Farooqi (Lahore: Majlis-e-Taraqi-e-Adab, 1965AD), 171

Qayyam-ud- Din Qayam, Makkzan-e-Nukat,ed. Prof Dr Iqtida Ahsan, (Lahore: Majlis-e-Taraqi-e-Adab, 1966AD), 102

Lachmi Narayan Shafique Orang Aabadi, Chamanistan-e-Shoara, ed.& trans. Sayed Atta -ur -Rehman Shah Ataa Kakwi, (Patna: Azeem-us-Shan Book Depot Sultan Ganj, 1968AD), 37

Meer Taqi Meer, Nikat-us-Shoara, ed. Habib-ur- Rehman Sharwani, (Badayon: Nizami Press, N.D), 53

Khairati Lal Be jigar, Tazkira-e- Shoara-e-Urdu, Microfilm (Lahore: Main Library Punjab University), 72-77, for Detail Discussion of said memorandum, Dr. Zahira Nisar, Kalam-e-Insha-ul- Allah Khan Insha, dar Tazkira-e-Shoara-e- Urdu by Khairati Lal Be Jigar ma Taruf, included in Al-Ayyam (Jan-June 2019AD).

حوض میں علامت ِ حاشیہ لگا کر دائیں حاشیہ عمودی میں ’’شجرہ الدال المہملہ‘‘ لکھ کر قلم زد کیا ہے۔ (مرتب)۔

حوض میں ’’عاشقاں‘‘ کا ’’شقاں‘‘ قلم زد کر کے ’’شق‘‘ لکھ کر لفظ ’’عاشق‘‘ بنایا ہے ۔ (مرتب)

حوض میں ’’نقش بندی‘‘ لکھ کر اولاً ’’ی‘‘ قلم زد کیا ہے۔ بعدازاں پورے لفظ پر لکیر اور علامت ِ حاشیہ لگا کر بائیں حاشیہ عمودی میں ’’نقش بند‘‘ درج کیا ہے۔ (مرتب)۔

حوض میں پہلے لفظ ’’ردیف‘‘ کو قلم زد کر کے ’’شجرہ‘‘ لکھا ہے۔ تمام مخطوطے میں اس لفظ کے ساتھ یہی روش اختیار کی گئی ہے (مرتب)۔

مقامِ مذکور پر علامت حاشیہ ۱۹ لگا کر دائیں حاشیہ عمودی میں درجِ ذیل عبارت شامل کی ہے:

ولا لہ ہر گوپال خستہ این تاریخ گفتہ:

آں کہ گفتی سخن درد امیر

باکمال رقت ازیں دھارکش

بس جز ایں کسی چہ نویسد تاریخ

وائے کو درد کجا درد سخن

حوض میں علامت ِ حاشیہ ۱۱ لگا کر دائیں حاشیہ عمودی میں مصرع مکمل کیا ہے: ’’درد خوارِ جاں‘‘

Khawaja Meer Dard, Diwan-e-Dard, Khalil-ul-Rehman Daudi (Lahore: Majlis-e-Taraqi-e-Adab, Feb 1962)

ا: ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔پر ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً ا: ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کہ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ یاں ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

’’اکثیر‘‘ بجائے ’’اکسیر‘‘ (اختلافِ املا)

د یوانِ دردؔ ، ا: ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔یاں ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً ، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ یاں ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

حوض میں شعرِ مذکور کے مصرعِ اولیٰ کے آخری حرف ’’بھی‘‘ کو قلم زد کرکے ’’پر‘‘ لکھا ہے جب کہ مطبوعہ دیوان میں ’’بھی‘‘ بجائے ’’پر‘‘ درج ہے۔ (مرتب)

ایضاً ، ، ا: ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ گئے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

حوض میں درج کرنے کے بعد شعرِ مذکور قلم زد کردیا ہے۔ (مرتب)

دیوانِ دردؔ ، ا: ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ یاں ہم ہی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً ، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔نے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔پر ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور اور اس کے بعد کا شعر قلم زد کیے ہیں۔ (مرتب)

دیوانِ دردؔ ، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً، ب: ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔جو پہنچا ۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور پر علامتِ حاشیہ لگا کر بائیں حاشیہ عمودی میں درجِ ذیل شعر نقل کیا ہے:

پرورش غم کی ترے یہاں تئیں تو کی دیکھا

کوئی بھی داغ تھا سینے میں کہ ناسور نہ تھا

 دیوانِ دردؔ ، ا: ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ یاں ۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔

ب: ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔پے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً ، ا: اُن ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

حوض میں لکھنے کے بعد شعرِ مذکور قلم زد کیا ہے۔ (مرتب)

ایضاً، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔بہا ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً ، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔ جو ۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کا مصرعِ اولیٰ ’’دیوانِ درد‘‘ میں درجِ ذیل صورت میں ہے:

بیٹھا تھا خضر آکے مرے پاس آکے ایک دم (’’کے‘‘ بہ تکرار ، سہو کتابت

دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔وہ ہی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔

ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ہوچکا ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ راستی ۔۔۔

ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ بےخبر ۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

حوض میں درج، شعرِ مذکور کے بعد چار شعر قلم زد کیے ہیں۔ (مرتب)

حوض میں درج کرنے کے بعد شعرِ مذکور قلم زد کیا ہے۔ مزید یہ کہ ’’نکلا‘‘ ردیف پر علامتِ حاشیہ لگا کر دائیں حاشیہ عمودی میں درجِ ذیل شعر شامل کیا ہے (مرتب):

ہے کوتہی اجل کی طرف سے ہی ورنہ میں

اک عمر سے اسیر ہوں زلفِ دراز کا

شعرِ مذکور کے مصرعِ اولیٰ و ثانی کے خط کشید حصے میں پہلے حوض میں بالترتیب ’’سہہ کے واردات‘‘ اور ’’چھا‘‘ لکھ کر قلم زد کرکے پھر مذکورہ صورت بحال رکھی ہے۔ (مرتب)

دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔ کسو ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔عزیزاں

ایضاً، ا: ۔۔۔ ۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کچھ تو ہے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً، ا: ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔اس ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کو

حوض میں لکھنے کے بعد شعرِ مذکور قلم زد کیا ہے۔ (مرتب)

دیوانِ دردؔ، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔ کسو ۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔

ایضاً، ا: کبھو ۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور پر علامتِ حاشیہ لگا کر دائیں حاشیہ عمودی میں درجِ ذیل شعر شامل کیا ہے:

جوں غنچہ بجز یک دلِ صد چاک نہ پایا

منہ ڈال کے جب اپنے گریبان میں دیکھا

علامتِ حاشیہ کے بعد حوض میں درج تین شعر قلم زد کیے ہیں:

ناصح ، میں دین و دل کے تئیں اب تو کھو چکا

حاصل نصیحتوں سے جو ہونا تھا ہوچکا

پھیلا ہے کفر یہاں تک کافر ترے سبب سے

شمعِ حرم بھی دے ہے ماتھے اپنے ٹیکا۱

گزرا تھا بعد مدت وہ سامنے سے ہو کر

اے نالہ یہ بھی کوئی تھا وقت کوتہی کا۲

۱ دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔ ۔۔۔۔۔یاں ۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔

ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔ماتھے پہ اپنے ۔۔۔۔۔۔ ۔۔

۲ ایضاً، ب : اے کوتہی ٔ نالہ یہ وقت تھا گئی کا ؟

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل دو شعر قلم زد کیے ہیں۔ مزید یہ کہ یہ شعر دیوانِ دردؔ میں شامل نہیں ہیں۔

غل مری زنجیر نے رفتار میں ایسا کیا

حشر کو بھی شور جو ہونا نہ تھا برپا کیا

ولہ

بارے مجھے بتا تو سہی کیا سبب ہوا

پھر مجھ پہ مہربان ہوا تو غضب ہوا

دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔ ۔۔۔۔۔کچھ میں ۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل دو شعر قلم زد کیے ہیں، یہ شعر بھی دیوانِ دردؔ میں موجود نہیں ہیں:

گلی سے تری کوئی ایک بار ہوگیا

کہ بعد دل کے تئیں وہ عزت کھو گیا

سنا ہے خواب میں لوگوں کے تُو تو آیا تھا

ہزار حیف کہ میں بے خبر ہی سو گیا

شعرِ مذکور کے بعد حوض میں درجِ ذیل دو شعر قلم زد کیے ہیں:

وہ مو کمر کہیں تو ہوا بے حجاب رات

تھا مثلِ زلف دل کو عجب پیچ و تاب رات

ولہ

وہ مو کمر کہیں تو ہوا بے حجاب رات

مہربانی اُس قدر نامہربانی اس قدر

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل دو شعر قلم زد کیے ہیں:

ہر لبِ زخم نمک سود ہے گو مثلِ سحر

شکوہ آلود نہیں پر لبِ اظہار ہنوز

ہے خیال اُس کی ہی زلفوں کا دمِ آخر بھی

بندھ رہا ہے مری نظروں میں لو وہی تار ہنوز

 دیوانِ دردؔ ، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔بدون ’’لو‘‘۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل شعر قلم زد کیا ہے:

بر میں مرے وہ سیم بر آیا نہیں ہنوز

مقصود میرے دل کا بر آیا نہیں ہنوز

شعرِ مذکور کے بعد حوض میں درجِ ذیل چھ اشعار قلم زد کیے ہیں:

جوشِ جنوں کے ہاتھ سے فصلِ بہار میں

گل سے بھی نہ ہوسکی نہ گریباں کی احتیاط

داغوں کی اپنے کیوں نہ کرے دردؔ پرورش

ہر باغباں کرے ہے گلستاں کی احتیاط

ولہ

لایا نہ تھا تو آج تئیں ہاتھ سوئے تیغ

وابستہ میرے قتل سے ہے آبروئے تیغ

ناچار مجھ سے اُسے تو قطعِ کلام ہے

کرتا نہیں وہ بات سوا گفتگوئے تیغ

ولہ

بارے پہ داغِ عشق ہوا شہر یارِ دل

مدت سے بے چراغ پڑا تھا دیارِ دل

اٹھتا ہے بعد مرگ بھی مانندِ گرد باد

اے درؔد خاک سے مری اب تک غبارِ دل

 دیوانِ درد ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔کو اپنے کیوں ۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔

ایضاً، ب: کس سے یا رب ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل شعر قلم زد کیا ہے:

اپنے ملنے سے منع مت کر

اس میں بے اختیار ہیں ہم

شعرِ مذکور کے مصرعِ ثانی کے لفظ ’’نظر‘‘ پر علامتِ حاشیہ لگا کر دائیں حاشیہ عمودی میں لفظ ’’قدم‘‘ درج کیا ہے۔ نیز اس شعر کے بعد درجِ ذیل تین شعر قلم زد کیے ہیں:

افسوس کہ دردؔ اُس کو جب تک

ہووے ہے خبر گزر گئے ہم

ولہ

چمن میں صبح یہ کہتی تھی ہو کر چشم تر شبنم

بہارِ باغ گو یوں ہی رہی لیکن کدھر شبنم

بھلا ٹک صبح ہونے دو اسے بھی دیکھ لیویں گے

کسی عاشق کے رونے پے نہیں رکھتی خبر شبنم

 دیوانِ دردؔ ، ب: ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔سے ۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل شعر قلم زد کیا ہے:

یہ کس نے ہم سے کیا وعدۂ ہم آغوشی

کہ مثلِ بحر سراسر کنار رکھتے ہیں

دیوانِ دردؔ ، ب: ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔پر ۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل شعر قلم زد کیا ہے۔ دیوانِ دردؔ میں یہ شعر شامل نہیں ہے:

گرچہ ہم مردہ دل اے جانِ جہاں جیتے ہیں

تجھ بن اے وائے جو سمجھے تو کہاں جیتے ہیں

ایضاً ، ا: چاہے یہ میری ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔ ۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل پانچ اشعار قلم زد کیے ہیں: مزید یہ کہ ’’چنین‘‘ ردیف کے دونوں شعر دیوانِ دردؔ میں موجود نہیں ہیں۔

آہ مشتاق ترے مفت موئے جاتے ہیں

اک نظر بھولے سے بھی ہووے جیے جاتے ہیں

دردؔ کی طرح وہ ہو جاتے ہیں کچھ اور کے اور

تیرے از خودشدگان جب کہ بخود آتے ہیں

ولہ

تو مجھ سے نہ رکھ غبار چنین

آوے یہی اگر ہزار چنین

یوں پاس بٹھائیے تو چاہے

پر جاگہ نہ دیجو یار چنین

ولہ

میں اور دردؔ مجھ سے خریداریِ بُتاں

ہے ایک دل بساط میں سو کس حساب میں

 دیوانِ دردؔ، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔تو جی پاتے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ چڑھائے

ایضاً، ب : اگر ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے مصرعِ ثانی پر علامتِ حاشیہ لگا کر بائیں حاشیہ عمودی میں درجِ ذیل شعر شامل کیا ہے اور حوض میں درج دو شعر قلم زد کیے ہیں۔ مزید یہ کہ ان قلم زد اشعار پر صاد بھی کیا ہے:

دل کو لے جاتی ہیں معشوقوں کی خوش اسلوبیاں

ورنہ ہیں معلوم ہم کو سب انھوں کی خوبیاں

ولہ

پڑے جوں سایہ تجھ بن ہم ادھر اودھر بھٹکتے ہیں

جہاں چاہیں قدم رکھیں تو پہلے سر پٹکتے ہیں۱

بتا وہ کون ہے جو تیری مجلس میں نہیں ہوتا

مگر یہ ایک ہم ہی ہیں کہ نظروں میں کھٹکتے ہیں۲

 ۱ دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ہم تجھ بن ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

 ۲ مصرعِ ثانی میں ’’ہیں‘‘ بجائے ’’ہی‘‘ (سہوِ کاتب)۔

دیوانِ دردؔ، ا : ان ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔تو ہو سج بنائے تو ۔۔۔۔۔۔۔جدھر تدھر

ب: ۔۔۔۔۔۔۔۔ جاوے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کسی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درج ذیل دو شعر قلم زد کیے ہیں:

کہیں ہوئے ہیں سوال و جواب آنکھوں میں

یہ بے سبب نہیں ہم سے حجاب آنکھوں میں

کرے ہے مست نگاہوں میں ایک عالم کو

لیے پھرے ہے یہ ساقی شراب آنکھوں میں

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل شعر قلم زد کیا ہے:

اگر میں نکتہ اسی سے ترا وہاں پاؤں

کمر کو چاہوں تو اُس کے تئیں کہاں پاؤں

شعرِ مذکور کے مصرعِ ثانی کا لفظ ’’کرتا ‘‘حوض میں بہ تکرار آیا ہے، گویا سہو کتابت ہے۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل شعر قلم زد کیا ہے:

نزع میں ہوں پہ وہی نالے کیے جاتا ہوں میں

مرتے مرتے بھی ترے غم کو لیے جاتا ہوں

 مصرعِ اولیٰ کے آخر میں ’’میں‘‘ اضافی ہے۔ (سہوِ کاتب)

دیوانِ درؔد، ب : پستا ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل چار شعر قلم زد کیے ہیں:

دامنِ دشت ہے پُر لالہ و گل سے یا رب

خونِ عاشق بھی کہیں ہووے بہارِ دامن

ہم کہ دامن کو لگتے ہیں نہ کہیں چھٹ جاویں

ہر گھڑی کھینچ نہ بے رحم کنارِ دامن

ولہ

کچھ کام نہیں وہ بتِ خود کام کہیں ہو

پر اس دلِ بے تاب کو آرام کہیں ہو

 دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ سے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً، ا: ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کو ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درج ذیل شعر قلم زد کیا ہے:

بلبل کی طرح رشتۂ الفت میں دیکھ دل

بند ہوا نہ دیجیو کہیں بالِ فراغ کو

شعرِ مذکور کے مصرعِ ثانی پر علامتِ حاشیہ لگا کر دائیں حاشیہ عمودی میں درجِ ذیل شعر شامل کیا ہے:

تیری خوں آشامیاں مشہور ہیں اے تیغِ ناز

ایک قطرہ چھوڑے تو پیوے ہمارا ہی لہو

دیوانِ دردؔ، ب : یہ آجائے نہ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل پانچ اشعار قلم زد کیے ہیں۔ مزید یہ کہ ان میں سے دوسرا شعر دیوانِ درد میں درج نہیں ہے۔

کبھو ہم نے نہ پایا مہرباں اے تند خو تجھ کو

نہ دیکھا آنکھ بھر کے ایک دم خورشید رو تجھ کو

ولہ

کوئی دل ہے کہ اُسے شوقِ گرفتاری ہو

وہی پھنستا ہے مرنے سے لا چاری ہو

ولہ

ربط ہے نازِ بتاں کو تو مری جان کے ساتھ

جی ہے وابستہ مرا اُن کی ہر اک آن کے ساتھ

ولہ

اپنے ہاتھوں کے بھی میں زور کا دیوانہ ہوں

رات دن کٹے ہے لڑتے ہی گریباں کے ساتھ۱

ولہ

کاش تا شمع نہ ہوتا گذرِ پروانہ

تم نے کیا قہر کیا بال و پرِ پروانہ۲

۱ دیوانِ دردؔ، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کشتی ہی رہتی ہے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

۲ مذکورہ بالا قلم زد شعر کے مصرعِ ثانی پر علامتِ حاشیہ لگا کر دائیں حاشیہ عمودی میں درجِ ذیل شعر شامل کیا ہے:

ہر طرح زمانے کے ہاتھوں ہوں ستم دیدہ

گر دل ہوں تو آزردہ، خاطر ہوں تو رنجیدہ

دیوانِ دردؔ، ب : ۔۔۔۔۔۔۔نہ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔یاں ۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔یہ تیرا تو ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ مصرعہ ۔۔۔۔۔۔

ایضاً، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔یک ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل تین شعر قلم زد کیے ہیں:

واشد کبھو تو دردؔ کے بھی ساتھ چاہیے

بندِ قبا سے کھول ٹک اے گلبدن گرہ

ولہ

دل سوا کس کو ہے اس زلفِ گرہ گیر میں راہ

ہے دیوانوں کے تئیں خانۂ زنجیر میں راہ 

ہم سے بے جانوں سے شرمندہ دمِ عیسیٰ ہے

ہو صبا کے تئیں کب غنچۂ تصویر میں راہ

 دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔دوانوں کی طرح ۔۔۔ ۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔یاں ۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل شعر قلم زد کیا ہے:

آتشِ گل جنوں آہ کہیں یہ ناتواں کرے سو یہ نہیں

سینہ ہمیشہ چاک ہے دل میں سدا ہی جوش ہے

 ایضاً، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔مرا گرم ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔

ب : ۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔چاک ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل دو شعر قلم زد کیے ہیں جس میں سے پہلے شعر پر صاد بھی کیا ہے:

محنت و رنج و غم سے یہاں دردؔ نہ منہ چھپائیے

بار سبھی اٹھائیے جب تئیں سر ہے دوش ہے

ولہ

اس کی بہارِ حسن کا دل میں ہمارے جوش ہے

فصلِ بہار جس کے ہاں ایک یہ گل گروش ہے

 دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔یاں ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔ جی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل مطلع قلم زد کیا ہے:

کوئی بھی دوا اپنے تئیں راس نہیں ہے

جز وصل سو ملنے کی ہمیں آس نہیں ہے

دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ترا۔۔۔ ۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل مقطع قلم زد کیا ہے:

اے درد کہوں کس سے بتا رازِ محبت

عالم میں سخن چینی ہے یا طعنہ زنی ہے

دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔یک ۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل مطلع قلم زد کیا ہے:

آج نالوں نے مرے زور ہی دل سوزی کی

زخمِ دل جتنے تھے یہاں سب کی جگہ دوزی کی 

 دیوانِ دردؔ، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔یاں ۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل چار اشعار قلم زد کیے ہیں مزید یہ کہ دوسرے شعر پر صاد بھی کیا ہے:

نہ ہاتھ اُٹھائے فلک گو ہمارے کینے سے

کسے دماغ کہ ہو دو بدو کمینے سے

بسا ہے دل میں ترے کون گل بدن اے دردؔ

کہ بو گلاب کی آئی ترے پسینے سے

ولہ

جی کی جی ہی میں رہی بات نہ ہونے پائی

ایک بھی اُس سے ملاقات نہ ہونے پائی

جی فنا ہو ہی گیا اک نگہِ کرم کے ساتھ

دردؔ کچھ خوب عنایات نہ ہونے پائی

۱ دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کون تیرے دل میں ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

 ۲ ایضاً، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔اور ۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

مصرعِ ثانی کے آغاز کا ’’اس‘‘ قلم زد کرکے ’’یہ‘‘ لکھا ہے۔ (مرتب)

دیوانِ دردؔ، ب : اب میرے حق میں ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل شعر قلم زد کیا ہے:

دیکھنا تو آ کے از خود رفتگاں کا حال ٹک

جا بجا سب پشت بر دیوار ہیں تصویر سے

دیوانِ درؔد، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔جو لگتے تھے ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل تین شعر قلم زد کیے ہیں۔ مزید یہ کہ دوسرے شعر پر صاد بھی کیا ہے:

دیکھ لوں گا میں اسے دیکھئے مرتے مرتے

یا نکل جائے گا جی نالے ہی کرتے کرتے

ولہ

مجھے دے کے دشنام کہنے لگا

نہ ہوگا خوش اب بھی تو پیزار سے

ولہ

جگر پہ داغ نے میرے یہ گل فشانی کی

کہ اُس نے آپ تماشے کو مہربانی کی

دیوانِ دردؔ، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔اس کی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔یا دم بدم ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایضاً، ا : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔وہ گل بدن مگر ۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعرِ مذکور کے بعد درجِ ذیل دو شعر قلم زد کیے ہیں:

تمہارے وعدے بُتاں خوب میں سمجھتا ہوں

رہا ہے ایسے لوگوں سے کاروبار مجھے۱

ولہ

نہ ملیے یار سے تو دل کو کب آرام ہوتا ہے

اگر ملیے تو مشکل ہے کہ وہ بدنام ہوتا ہے۲

۱ دیوانِ درؔد، ب : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ایسے ہی لوگوں ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔

 ۲ ایضاً، ب : وگر ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔ ۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

شعر مذکور کے بعد درج ذیل ایک شعر اور قطعہ قلم زد کیا ہے۔ مزید یہ کہ آغاز اور اختتام قطعہ پر علاماتِ حاشیہ لگائی ہیں۔ جب کہ ورقِ مذکور پر کوئی علامت ِ حاشیہ درج نہیں ہے:

یکایک عشق کی آتش کا شعلہ اس قدر بھڑکا

نہ چھوڑا سرزمینِ دل میں کوئی خاروخس باقی

قطعہ

اتنا پیغام دردؔ کا کہنا

گر کوئی کوئے یار میں گذرے 

کون سی رات آن ملیے گا

دن بہت انتظار میں گذرے

 دیوانِ درؔد، ا : یہی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔

اسی شعر کے مصرعِ اولیٰ پر ’’ہم سے‘‘ لکھ کر قلم زد کیا ہے۔ (مرتب)

Published

2022-06-30

How to Cite

Dr. Zahira Nisar. 2022. “ترجمۂ میر درؔد در ’ تذکرۂ شعرائے اردو‘ از خیراتی لعل بے جگرؔ ‘‘: ‘Poetic Collection of Mῑr Dard in ‘Memorandum of Urdu Poets’ by Khairātī lāl Bē Jigar’”. Al-Qamar 5 (2):337-62. https://doi.org/10.53762/alqamar.05.02.u29.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.